Nintendo PlayStation

Namnet låter kanske helt osannolikt med tanke på att Sony och Nintendo är konkurrenter, men PlayStation började faktiskt som en CD-expansion till Super Nintendo. Ett fåtal prototyper tillverkades av Nintendo PlayStation och det enda kända existerande exemplaret kommer till Retrogathering den 29 september 2018.

Tidigt 90-tal så påbörjades en våg med CD-ROM inom spel- och datorvärlden. CD-skivan hade redan brutit igenom som musikformat. Dess höga lagringskapacitet gjorde att man kunde utveckla större och mer komplexa upplevelser i interaktiv form. Det fanns hög tilltro och flera företag släpptes konsoler som CD32, 3DO och CD-i samt expansioner till befintliga konsoler som Mega CD och PC Engine CD-ROM.

Även Nintendo hade planer på en expansion till sin 16-bitarskonsol Super Nintendo för att hänga med i trenden. Kassetter innehåller elektronik och är dyra att producera i synnerhet i jämförelse med en CD-skiva. Största spelen på kassett låg på 48 Mbit (vilket motsvarar 6 Mb) medan en CD-skiva kan lagra upp till 650 Mb. Det skulle alltså öppna upp för bättre spel som var billigare att masstillverka för Nintendo.


Redan våren 1992 innan Super Nintendo släppts i Sverige kunde man läsa om CD-expansionen i Nintendo-Magasinet. Flertalet nyhetsartiklar följde sedan under 1993.

Formatet fick namnet Super Disc och skulle tas fram i samarbete med Sony. Den japanska elektronikjätten Sony levererade redan ljudchipet SPC-700 till som användes i Super Nintendo så det fanns en upparbetad relation mellan företagen. Förutom en expansion skulle Sony även få rättigheterna att tillverka en fristående konsol med namnet PlayStation. Rollspelsjätten Square som står bakom Final Fantasy-serien fick tidigt ta del av arbetet och började utveckla Secret of Mana speciellt för Super Disc.

Vad hände?
Nintendo var inte nöjda med avtalet där Sony skulle erhålla licenspengar för spel som säljs på CD. Licensen betalas per tillverkat spel av alla som vill ge ut och sälja spel på konsolen d.v.s. företag som Capcom, Square och Electronic Arts. Eftersom licenskostnaderna är en av de främst intäktskällorna för en konsoltillverkare började Nintendo undersöka alternativ. Vilket de dessutom gjorde i största hemlighet. På CES 1991 presenterade först Sony stolt upp Super Disc och CD-enheten till Super Nintendo. Dagen därpå berättade Nintendo att de tecknat ett nytt avtal med Philips som ska stå för CD-expansionen till Super Nintendo. Att de valde Philips berodde nog på att de arbetade med vad de hoppades skulle bli en standard i CD-i. I efterhand vet vi att CD-i blev en stor flopp.

Sony och Nintendo fortsatte att förhandla. Det sägs att Nintendo fick bättre villkor men efter agerandet på CES var relationen mellan företagen minst sagt frostig. Förutom nämnda prototyper blev det ingen CD-expansion. Nintendos samarbete med Philips realiserades inte heller. Däremot tilläts Philips av Nintendo att utveckla spel till CD-i baserade på Nintendos varumärken vilket resulterade i mindre smickrande titlar som Zelda: Wand of Gamelon och Hotel Mario. Flaggskeppstiteln Secret of Mana från Square styrde om utvecklingen och det släpptes istället på kassett till Super Nintendo.

Sony å andra sidan trodde på spelmarknaden. Under ledning av Ken Kutaragi fortsatte de på egen hand att utveckla PlayStation som en fristående konsol. Tekniken innanför skalet uppgraderades för att kunna hantera 3D-grafik som var framtiden. Inför julhandeln 1994 släppte de PlayStation i Japan och året därpå i Nordamerika och Europa. Spelbranschen förändrades och Nintendos dominans ruckades. Dessutom fick Sony med sig tidigare Nintendo-lojala Square som tyckte CD-ROM var framtiden och valde att utveckla Final Fantasy VII för konsolen. Sony sålde över 100 miljoner konsoler och släppte åtskilliga uppföljare till konsolen.

Prototypen
Sony tillverkade 200 prototyp-hårdvaror av Nintendo PlayStation. När samarbetet mellan Nintendo och Sony upphörde så återkallades de och förstördes. Den tidigare Sony-chefen Ólaf Ólafsson behöll dock en konsol som han tog med sig till sitt nya jobb som chef på finansbolaget Advanta. Terry Diebold som arbetat på Advanta erhöll den när bolaget gick omkull. Han visade upp den för omvärlden för första gången på en retrospelsmässa i Hong Kong 2015 och fick stor uppmärksamhet. Flera nyheter och artiklar följde världen över som bl.a. Level som skrev om den i februari-numret 2016 och Gamereactor uppmärksammade upptäckten med en nyhet.

Sedan dess har konsolen reparerats med hjälp av Ben Heckendorn. Nu fungerar den utmärkt och kan spela såväl vanliga Super Nintendo-kassetter som Super Disc-spel på CD.

Mer och mer information har sipprat ut och en anonym källa läckte BIOSet till CD-expansionen. Martin Korth som skapat pusselspelet Magic Floor portade en version av spelet till Super Disc. Vidare skapade den tyska duon Chrono Moogle och Dieter Lazer det unika spelet Super Boss Gaiden för Super Disc. Plattformsspelet handlar om en fiktiv Sony-chef som nås av nyheten att den sista Nintendo PlayStation-prototypen har hittat ut till allmänheten och emulerats, varpå den vredgade chefen ger sig ut för att förstöra allt och alla.

Denna text skrevs för Retrogathering och publicerades ursprungligen på mässans hemsida www.retrogathering.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.