Blog

Hardcore ser dagens ljus 25 år senare

Det mytomspunna spelet Hardcore har länge gäckat spelare. Mega Drive-spelet utvecklades av DICE och ställdes in av dess utgivare Psygnosis när spelet var så gott som klart. Nu har dock Hardcore grävts fram ur arkiven och ska släppas till PlayStation 4. Det här är storyn om spelet. DICE eller Digital Illusions Creative Entertainment som sammandragningen … Fortsätt läsa Hardcore ser dagens ljus 25 år senare

Nintendo PlayStation

Namnet låter kanske helt osannolikt med tanke på att Sony och Nintendo är konkurrenter, men PlayStation började faktiskt som en CD-expansion till Super Nintendo. Ett fåtal prototyper tillverkades av Nintendo PlayStation och det enda kända existerande exemplaret kommer till Retrogathering den 29 september 2018. Tidigt 90-tal så påbörjades en våg med CD-ROM inom spel- och … Fortsätt läsa Nintendo PlayStation

Backpacker – folkhemsspelet

BackPacker. Alla som hade en PC på 90-talet spelade det eller har hört talas om det. Hade man inte en egen PC så spelade man hos grannen eller sina vänner. BackPacker förkroppsligar vågen som gjorde datorn till en folklig angelägenhet i Sverige, och även i stor mån Skandinavien. BackPacker födde också en inhemsk spelbransch när … Fortsätt läsa Backpacker – folkhemsspelet

Svenska spel för 20 år sedan

Vi går 20 år tillbaka i tiden och tittar närmare på vilka svenska spel som var aktuella då och vilka studios som stod för utvecklingen. Vid det här laget behöver inte Sveriges alla framgångar inom spelvärlden upprepas. Vi har hört otaliga gånger om stora spelsuccéer, internationella utmärkelser och spektakulära uppköp. 2018 arbetar fler än 4000 … Fortsätt läsa Svenska spel för 20 år sedan

Spelutställning på Tekniska museet

Tekniska museet i Stockholm öppnade 22 mars sin nya utställning Play beyond play. De beskriver det som en totalupplevelse med spelstationer, fantasifulla spelmiljöer och workshops för barn och unga. Under invigningen berättade museidirektören Peter Skogh hur självklart det är att museet ska täcka spel som är en växande kulturform och arbetssektor inom Sverige. Han beskrev … Fortsätt läsa Spelutställning på Tekniska museet

SEGA-klubben och Dr. Roffe

Nintendoklubben med ordförande Jens Ohlin, medlem nummer ett: Ulf Elfving och de trefärgade klubbtidningarna är med all rätt väldokumenterade och en viktig del av svenska spelkulturen. SEGAs dito i Sverige är inte lika välbevarat. Just därför vill jag belysa SEGA-klubben och Rolf ”Dr. Roffe” Larsson, en omtyckt men något bortglömd del av spelhistorien. När SEGA … Fortsätt läsa SEGA-klubben och Dr. Roffe

Svenska datorn ABC 80 firar 40 år

2018 markerar 40-årsjubileumet för den svenska datorn ABC 80. Många kliar sig säkerligen i huvudet och undrar vad är ABC 80? När den släpptes 1978 så var datorer fortfarande något ovanligt. Det var förunnat större företag som hade utrymme att husera de stora apparaterna. Ett exempel på detta är Univac Fastrand-hårddisken från 70-talet som Datamuseet … Fortsätt läsa Svenska datorn ABC 80 firar 40 år

Historien om pionjären och speldistributören Wendros

När jag och Thomas Sunhede skrev boken Svensk Videospelsutveckling genomförde vi oerhört mycket research. Boken svällde snabbt och vi var tvungna att avgränsa den. En del material sparades till en uppföljare och annat fick stryka på foten. Flertalet texter som handlade om distributörer och förlag försvann eftersom vi redan hade oerhört många sidor enbart på … Fortsätt läsa Historien om pionjären och speldistributören Wendros

Retrospelsbutiker runtom i världen

När jag besökt en spelbutik på en resa någonstans i världen brukar jag göra ett inlägg i tråden Retrospelsbutiker runtom i världen på forumet SNDB.se. Eftersom det har blivit ett par stycken med åren så fick jag idén att jag borde samla ihop dem. Planerar att uppdatera inlägget när jag besöker nya. Snabblänkar: • Japan • Sydkorea: … Fortsätt läsa Retrospelsbutiker runtom i världen

”It’s me, Mario!” Rösten bakom Super Mario

Detta inlägg baseras på en gammal intervju när jag besökte E3 2011 och i Nintendos monter fick träffa Charles Martinet. På E3 2017 spelade jag Super Mario Odyssey som utan tvekan var mässans bästa spel. Det fick mig att tänka tillbaka på tidigare Mario-spel och mitt möte med Martinet. Jag började efterforska i tidigare Mario-röster … Fortsätt läsa ”It’s me, Mario!” Rösten bakom Super Mario