50 svenska spelklassiker

Under hösten fick jag idén att posta foton på svenska spel i sociala medier. Anledningen till att jag gjorde det var dels för att jag tycker det är kul men dels också för att det är viktigt att belysa svensk spelhistoria.

Ofta är det bara de stora framgångarna som Minecraft, Candy Crush Saga och Battlefield som nämns. Icke att förringa dessa giganter som satt Sverige på kartan, men min tanke var att även belysa bredden av spel som skapats här och visa att vi har en historia som går långt tillbaka.

Med hashtaggarna #swegame, #spelhistoria och #swedishgames började jag lägga ut på twitter.com/martinlindell och instagram.com/manualmartin. Inledningsvis mer givna titlar som Pinball Dreams och The Chronicles of Riddick men när jag märkte att faktiskt fanns ett intresse och att inläggen uppskattades så började jag leta i mina hyllor efter lite mer udda spel som Valhalla Chronicles och Dollar.

Urvalet är således ingalunda den definitiva listan av verk som definierar svensk spelhistoria, utan snarare som sagt ett exempel på bredden. Begränsningen är min egen samling som jag fotograferar. Tycker du att något spel saknas och borde vara med så har du säkert helt rätt, och det beror på antingen att jag inte äger det eller att det troligen endast finns tillgängligt digitalt. Formen jag genomförde med fotografier lämpar sig inte för enbart digitalt utgivna titlar.

Efter 50 spel tänkte jag att det var dags att ta en paus och summerade därför allt i ett praktiskt blogginlägg. Nedan syns resultatet.

Frogger (1982) portades av Intron till Videopac. Det klassiska arkadspelet gavs ut av Parker Brothers till Philips konsol Videopac. Intron programmerade även flera unika titlar till Videopac och är en av de första kommersiella utvecklarna som hade flera anställda i Sverige.

Game Pac 2 (1983) av Klas Schöldström är en samlingskassett till VIC-20 med spelen Ormen, Skattjakten och Rally. Han gjorde ytterligare spel till C64, men bytte sedan ut spelskapande mot utveckling av programvaror.

Ninja Master (1986) av TRON Swedish Software är inte ett regelrätt fightingspel utan snarare en olympiad eller friidrottstävling för ninjor. Med sponsorer i bakgrunden på arenorna så tävlar man och erhåller högre färg på bältet när nivåerna klaras av.

Velocipede (1986) till C64 är utvecklat av Karl Hörnell. Han var produktiv och färdigställde många spel under 80-talet och har fortsatt göra spel i Java och för smartphones. Han är även serietecknare vilket märks i den unika stil som återspeglas i hans spel.

Sky Twice (1987) är ett plattformsspel till C64 av Voodoo Design från Malmö. Allt är inte bara guld som kommer från Sverige. Sky Twice anses vara ett av de sämsta spelen någonsin till C64. Brittiska tidningen Zzap gav det låga betyget 7/100.

’43 One Year After (1987) är ett shoot’em up som utspelas i Andra världskriget. Utvecklat till C64 av Greve Graphics i Skåne. Spelet kom ut strax innan 1943: Battle of Midway som var Capcoms officiella uppföljare till arkadhiten 1942. Man kan ju anta att svenskarna försökte rida på framgången för 1942.

Pinball Dreams (1992) av DICE eller Digital Illusions som de först kallade sig, anses vara grunden till det svenska spelundret som vi har idag. Med roliga banor och mästerlig musik så är Fantasies min favorit i Pinball-serien.

Benefactor (1994) är ett sidscrollande plattformspussel av DICE. Det blev studions första spel att bli utgivet som inte var ett flipperspel. Svenska tidningen High Score gav det högsta betyg med just motiveringen ”Benefactor visar att Digital Illusions kan göra mer än flipperspel”.

Elitserien 95 (1994) är en svensk anpassning av NHL som blev en dundersuccé i Sverige. Neurostone som stod bakom Elitserien har sina rötter i demogruppen Censor Design. De utvecklade senare Autodestruct till PlayStation.

Combat Cars (1994) till Mega Drive är ett action-racingspel med fågelvy. Spelet utvecklades av Scangames vars kärngrupp kort därefter startade Amuze och skapade Headhunter-serien.

The Lawnmower Man (1994) till Mega Drive lyckades skapa 3D-effekter av platta sprites. Atod i Helsingborg stod för jobbet och implementerade tekniker som full-screen scaling, full-screen rotation och sprite scaling i 60 bildrutor per sekund, något som ingen lyckats med tidigare på Mega Drive. Spelet baserades på filmen Gräsklipparmannen.

BackPacker (1995) av Tati Mixedia och Aniware blev en stor hit. Kombinationen av frågesport och resande mot en bred målgrupp oavsett ålder var perfekt timing när antalet PC ökade i Sverige genom reformen för hem-PC. Med en försäljning på över 400 000 exemplar i Norden kan BackPacker verkligen tituleras folkhemsspelet.

NBA Hangtime (1996) till Mega Drive är den spirituella uppföljaren till NBA Jam som döptes om när spelets skapare och utgivare Midway förlorat rättigheterna till Acclaim. Funcom som stod för konsolversionerna är en norsk utvecklare, men eftersom teamet bestod till stor del av svenskar är det värt att belysa.

X2: No Relief (1996) av Team 17. Innan Team 17 växte efter succén med Worms så kodades merparten av spelen i Sverige. Shoot’em up-spelet X2 programmerades av Andreas Tadic. Spelet gavs ut av Ocean i väst medan Capcom plockade upp det i Japan.

Autodestruct (1997) av Neurostone. Ett imponerande tekniskt genomfört spel som dock överskuggades av GTA som med fågelperspektiv bjöd på mer våld. Neurostone som tidigare stått för Elitserien slutförde inga mer projekt efter Autodestruct, men många av utvecklarna fortsatte inom spelbranschen och hamnade hos bl.a. Epic, DICE och Avalanche.

Hexen (1997) till Saturn portades av ingen mindre än Atod i Helsingborg. Studion gjorde sig känd för att vara tekniskt skickliga och pressa 3D-effekter på plattformar som egentligen inte var byggda för att klara av det. Efter uppköp och nya bolag så gick den sista omgången av Atod under Eidos-flagga innan de lade ner 2009 i samband med att Square-Enix förvärvade Eidos.

Bygg bilar med Mulle Meck (1997) av Eld Interactive är det första spelet med Mulle Meck. Det är ett charmigt spel där man precis som namnet antyder bygger ihop sina egna bilar och har till sitt förfogande delar av skrot vilket kan ge lite udda skapelser.

Motorhead (1998) är ett racingspel i futuristiska miljöer av DICE. Efter flipperspelen valde studion att satsa på 3D och racing. Timingen var väl vald eftersom 3D-grafikkort blev populärt på PC. Motorhead som imponerade visuellt skickades med på köpet av flera av dessa 3D-kort.

Kula World (1998) är ett magnifikt pusselspel och ett av de mest optimerade spelen för PlayStation enligt Sonys egna mätprogram. Fick namnet Roll Away i Nordamerika och Kula Quest i Japan. Kula World blev Game Design Swedens enda spel, men personerna bakom gick vidare och har efteråt jobbat på spel som Battlefield respektive Wolfenstein-serien, Mirror’s Edge och A Way Out för att nämna några titlar.

Jeremy McGrath Super Cross 98 (1998) av Atod blev en oväntad storsäljare som nådde en miljon exemplar. Spelet var framförallt populärt i USA. Trots licens med ett känt affischnamn var det inte ett spel för motorsports-puritanerna utan Atod tog sig kreativ frihet med t.ex. tävlingar på en amerikansk gård där man kör igenom ladugården. Personalen från Atod syns numera i andra bolag som Localize Direct, King, Blizzard och Pixelbite.

Fem myror är fler än fyra elefanter (1999) till PC håller likt den berömda tv-serien oerhört hög kvalité. Spelet producerades av SVT interaktiva medier och vann årets svenska spel på Dataspelsgalan 2000.

Codename Eagle (1999) är den spirituella föregångaren till Battlefield-serien. Spelet utvecklades av Refraction Games som köptes upp av DICE. Handlingen i Codename Eagle är en alternativ historieskrivning som äger rum efter Första världskriget där Ryssland fortsatte i kriget och erövrade stora delar av världen.

Agharta: Jordens inre (2000) är ett ambitiöst äventyrsspel från Aniware, en halvan som stod bakom succén BackPacker. Det utspelas på 20-talet och handlar om en pilot som åker till Nordpolen för att söka efter en försvunnen vetenskapsman som befann sig på en expedition.

Ground Control (2000) är ett realtidsstrategi i sci-fi. Det hyllades av media och har ett viktat snittbetyg på 86 enligt Metacritic. Utvecklarna Massive Entertainment i Malmö är idag mest kända för The Division.

World’s Scariest Police Chases (2001) av UDS bygger på tv-serien med samma namn. Precis som namnet antyder är du en polis som kör runt och jagar berusade bilister, förrymda fångar, bankrånare och dylika galningar. Det sålde hela 800 000 exemplar, merparten i USA, men även en hel del i Storbritannien där spelet konstant låg på PlayStation-topplistan i över ett års tid.

Grumpa (2001) är ett äventyr med en svärdsvingande nyckelpiga i 3D som skulle likna tecknad stil. Företaget bakom hette Idol FX och försvann efter att ha utvecklat ytterligare ett par spel. Grundarna av Idol FX är dock fortfarande ytterst aktiva och leder idag företagen Star Stable respektive Experiment 101.

Headhunter (2001) är ett futuristiskt actionäventyr utvecklat av Amuze. Det fick en uppföljare som släpptes 2004 till PS2 och Xbox. Förutom Headhunter, så finns det ytterligare ett svenskutvecklat spel till Dreamcast, nämligen Sno-Cross av UDS.

Battlefield 1942 (2002) av DICE revolutionerade FPS-genren genom att blanda infanteri och olika fordon i ett spel som inte var en renodlad simulator. BF1942 vann flera utmärkelser som årets spel och årets multiplayer på AIAS i Las Vegas och PC Gamer för att nämna några.

Hearts of Iron (2002) är ett ”grand strategy game” som kretsar kring Andra världskriget med start 1936 i läget före krigets utbrott. Utvecklat av Paradox Interactive och just detta exemplaret är signerat av ingen mindre än geniet Johan Andersson som såväl designade som programmerade spelet.

Rallisport Challenge (2002) av DICE anses vara ett av världens bästa rallyspel. Det var också ett av premiärspelen till Xbox när konsolen släpptes i Europa. En uppföljare kom, sedan valde studion att satsa på det egna varumärket Battlefield istället för att utveckla racingspel på uppdrag.

Valhalla Chronicles (2002) är ett rollspel av Paradox och Oblivion, som gavs ut av PAN Vision. Det blev ingen hit, men Paradox gick vidare och gjorde succé med strategispel. Oblivion försvann, rolig kuriosa är dock att Jens Bergensten som numera utvecklar Minecraft jobbade där.

Futurama (2003) är baserat på Matt Groenings tecknade serie och utvecklat av UDS. Det blev också ett av studions sista spel. Norrköpingsstudions arv lever dock vidare genom all talang som efteråt har arbetat hos bl.a. DICE, Avalanche, Microsoft, 343 Studios, Zoink, Raw Fury och Codemasters för att nämna några.

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (2004) av Starbreeze är ett imponerade exempel på ett filmlicensspel gjort på rätt sätt. Det hyllades unisont och vann åtskilliga utmärkelser. Handlingen i spelet ägde rum innan första filmen Pitch Black.

Dollar (2006) av PAN Vision till PC är ett äventyrsspel baserat på Liza Marklunds romanserie om Annika Bengtzon. I rollen som en spaningsledare gäller det att hitta en mördare och under spelets gång får man tips av Bengtzon.

The Darkness (2007) av Starbreeze är ett kritikerrosat förstapersonsskjutare baserat på den mörka serietidningen med samma namn. En stor del av utvecklarna bakom spelet hoppade av Starbreeze och grundade MachineGames som haft framgångar med Wolfenstein-serien.

Mirror’s Edge (2008) utvecklat av DICE bjöd på en annorlunda estetik med blå himmel och klinisk miljö som tangerade på skandinavisk design. Med en kvinnlig protagonist och parkour-inspirerade rörelser innoverade det spelvärlden.

Penumbra Black Plague (2008) är den andra delen i skräckserien av Frictional Games. De har blivit något av specialister i genren och fortsatt skapa spel som Amnesia-serien och SOMA.

Battlefield Bad Company (2008) från DICE var en satsning på konsol efter att i flera år haft en stark närvaro på PC. Med spelet så introducerades också Frostbite-motorn som möjliggjorde förstörelse på ett sätt som tidigare icke skådats i spel.

Barbie Horse Adventures: Riding Camp (2008) utvecklat av Pixel Tales. Studion skapade flertalet hästspel och arbetade senare på det framgångsrika onlinespelet och communityt Star Stable.

Minecraft (2009) av Mojang är utan tvekan det mest betydelsefulla svenskutvecklade spelet genom tiderna. Spelet skapades ursprungligen av Markus ”Notch” Persson och växte till ett fenomen. Med över 150 miljoner sålda är det efter Tetris världens mest sålda individuella speltitel.

Sanctum (2011) av Coffee Stain Studios är något så udda som en first person tower defence. Välgjort spel som hamnade i skuggan av deras stora hit Goat Simulator som tog världen med storm. Detta exemplaret är signerat av dev-teamet.

Pippi Långstrump (2012) av norska Ravn Studio är ett äventyrsspel för barn om världens starkaste tjej. Eftersom PAN Vision är ett svenskt förlag, Ravn hade en svensk producent och Pippi är svensk så passar det in i serien.

Need for Speed Rivals (2013) utvecklat av Ghost Games. Långköraren Need for Speed började 1994 och Rivals är det 20:e spelet i serien. Det var det första spelet som Göteborgsstudion Ghost arbetade på. I skrivande stund har de hunnit skeppa tre stycken Need for Speed.

PayDay 2 (2013) är Starbreezes populära co-op-spel där spelare tillsammans försöker genomföra olika stötar. Spelet gjordes av Overkill, en studio som startade i svallvågorna efter Grin gick omkull. Overkill var sedan med i ett omvänt uppköp av Starbreeze.

Kingdom: New Lands (2015) är ett mikrostrategi i härlig nyretrostil. Det är ett internationellt samarbete där svenska Raw Fury är förlag, på det kontoret sitter också den amerikanska game directorn och designern, medan en stor del av utvecklingen sker hos brittiska Coatsink, och seriens ursprungliga skapare är en holländare som bor i Berlin.

Warhammer: The End Times – Vermintide (2015) är Fatsharks underhållande förstapersons-skjutare (eller snarare råttjägare?) med co-op. Studion har gjort många bra spel, men Vermintide satte dem verkligen på kartan med över två miljoner sålda exemplar och en uppföljare.

Mad Max (2015) av Avalanche Studios. De är mest kända för Just Cause-serien. Mad Max är liknande i upplägg med en öppen postapokalyptisk värld att utforska och mängder av uppdrag. Med sin kunskap i genren är det Avalanche som utvecklar Rage 2 som ser ut att ta det bästa från Mad Max och Rage 1.

Steamworld Dig 2 (2017) till Switch är ett riktigt bra metroidvania-spel där du gräver dig fram och hittar uppgraderingar som öppnar upp nya områden. Utvecklat av Image & Form som nyligen gick ihop med Zoink för att bilda Thunderful Games.

A Way Out (2018) av Hazelight är ett coop-äventyr där två spelare försöker fly från ett fängelse. Det togs emot väl och sålde på kort tid över en miljon exemplar. Hazelight är Josef Fares studio som han grundade efter framgångarna med sitt första spel Brothers: A Tale of Two Sons. Detta exemplar är signerat av utvecklarna.

Battlefield V (2018) tar serien tillbaka till Andra världskriget där allt en gång började för Battlefield. Men istället för samma gamla landstigning i Normandie och stormning av Berlin som porträtterats otaliga gånger i spel, så äger det rum i Norge, Nordafrika och andra slag som sällan synts i spel eller populärkultur.

Flera av utvecklarna som nämns ovan är omskrivna i boken Svensk Videospelsutveckling om svenska spelhistoria av Thomas ”Sol” Sunhede och Martin Lindell. Några av dem kommer i uppföljaren (inget datum än, när den blir klar som man säger…).

En komplett ludografi från boken samt kontinuerlig täckning av nya spel hittas på bit.ly/svenskavideospel. Då det släpps väldigt mycket nya spel nu uppskattas det med input på nya titlar att inkludera i ludografin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.