Sonic springer snabbt in i Sverige

SEGA satsade rejält på sin 16-bitarskonsol Mega Drive. Slaget om spelarnas gunst och de stora pengarna skulle stå i hemmen och inte i arkadhallarna där SEGA traditionellt varit starka. Nintendo dominerade hemmamarknaden totalt med sin NES. Men SEGA hade ett äss i rockärmen, nämligen den ilskne igelkotten Sonic.

Den här artikeln är en översikt om Sonic the Hedgehog från primärt ett svenskt perspektiv. Hur lanserades spelen? Vilka aktiviteter skedde? Vad skrev media om spelen? Hur gick det för spelen?

Brio hade tagit över agenturen för SEGA i Norden lagom inför lanseringen av Mega Drive 1990. Inledningsvis bestod spelsortimentet till Mega Drive mest av hemmaversioner av arkadspelen som SEGA var kända för. Det tilltalade inbitna spelare, men knappast den breda målgruppen. Merparten av spelarna var upptagna med spel som Super Mario Bros och The Legend of Zelda. Det är karaktärer som är kända även för gemene man. Nintendos rödklädda rörmokare har år efter år hållit sig i toppen med spel som tilltalat generation efter generation. Han har fått en långfilm, tecknade serier, varit på flingpaket, motiv för oräkneligt antal t-shirts, ännu fler samlarfigurer och klistermärken. Super Mario är synonymt med tv-spel.

1990 behöver SEGA en ny maskot som ligger i tiden och kan tilltala en global publik samt på allvar tävla med Mario. Efter en intern tävling där personalen kommer med förslag så väljs Naoto Oshimas blåa figur Mr. Neddlemouse ut. Namnet är en direkt översättning av den japanska benämningen för igelkott som är nålmus. Den blå färgen kommer från SEGAs logo. Namnet ändras till Sonic the Hedgehog. Det tros vara inspirerat av en ljudbang som uppstår när man färdas över ljudets hastighet. På engelska heter ljudbang sonic boom. Sonic har mycket attityd och är otålig jämfört med den lite sävligare och leende Super Mario. Trots sin tuffare framtoning så har Sonic en ödmjuk sida och är ärlig, lojal och försvarar de svaga. Oshima tar inspiration från rockstjärnor och vill framställa Sonic som eftertraktad och låter den blå igelkotten spela i ett rockband och ger honom en mänsklig tjej formad efter Madonna som beundrare/flickvän.

SEGA of Americas marknadsavdelning och dåvarande amerikanska chef Michael Katz gillar inte alls förslaget när det presenteras för dem. Han ser krasst på det och tror inte att amerikanska barn och ungdomar kan identifiera sig med en igelkott. Katz tillsätter en projektgrupp vars syfte är att bygga en plan för att lansera den nya maskoten. Sonic ska bli mer barnvänlig och anpassas för den amerikanska marknaden genom att bland annat ta bort hans vassa tänder, den mänskliga flickvännen och rockbandet. Det blir en kreativ dust mellan USA som vill marknadsanpassa Sonic i väst och Japan som inte vill förändra sin skapelse.

SEGA är övertygade om att Sonic är nyckeln till framgång för Mega Drive och produktionen sätts igång april 1990 trots delade åsikter om de kreativa detaljerna. De 15 personer som arbetar med spelet på AM8 döps om till Sonic Team. Förutom Naoto Oshima så består kärnan av ytterligare två personer: Hirokazu Yasuhara som designar banorna och programmeraren Yuji Naka. Utvecklingsteamet får försvara sin kreation från delegationer och fax med åsikter från amerikanska kontoret. En kompromiss nås som att de vassa tänderna och den mänskliga flickvännen försvinner.

Redan i juni 1990 visas ett tidigt spelbart demo av Sonic upp på Tokyo Toy Show. Det är den ikoniska banan Green Hill Zone som utgör demot. Mycket är sig likt jämfört med den slutliga versionen med undantag för fiendetyper och små detaljer som fyrkantiga blå byggnader som ser ut som en stad framför bergen i bakgrunden på demot. Senare på året, närmare bestämt i november 1990, presenteras en ”intervju” med Sonic i japanska SEGA Players Enjoy Club där hans personlighet med attityd fastställs. Här står det även att musiken i spelet komponeras av Masato Nakamura från bandet Dreams Come True. Det är också via dem som Sonic för första gången presenteras på bredare front för omvärlden genom att synas på bandets turnébuss och deras affisch för turnén.

Sonic löper sedan in på Consumer Electronics Show i Las Vegas kort därefter tidigt på året 1991. Alla är ense om att SEGA är på gång och kan på allvar utmana Nintendo. Men få tror att den blå igelkotten på allvar kommer att peta ner Mario från tronen. SEGA är självsäkra och känner att de har hittat rätt, de försöker bygga förväntan genom att haussa Sonic.
– Vår plan är väldigt, väldigt enkel. Vi har de hetaste spelen. Vi visar Sonic the Hedgehog som är mässans bästa spel, säger Al Nilsen, marknadschef på SEGA of America, i en intervju med det amerikanska tv-programmet Entertainment Tonight.

Efter 14 månader i utveckling är spelet äntligen klart och den 23 juni 1991 släpps Sonic the Hedgehog och SEGA får sin maskot som lyckas lyfta Mega Drive till en helt ny nivå. I Sverige släpps den blå igelkotten lös den 22 augusti, en vecka före Nintendos flaggskepp Super Mario Bros 3. Trots att det senaste Super Mario får en svensk rekordförsäljning med över 200 000 exemplar så är det en tydlig markering om en rubbning i Bergsalas och Nintendos totala dominans. Medan den yngre målgruppen med barn fortsatt spelar Super Mario så attraheras tonåringar och mognare spelare av den tuffare igelkotten. Fram tills dess hade Mega Drive primärt sålts med arkadspelsarv samt enstaka titlar om tilltalar en bredare målgrupp såsom Michael Jackson’s Moonwalker och Castle of Illusion starring Mickey Mouse. När Sonic släpptes fanns det knappt runt 10 000 Mega Drive-konsoler i de svenska hemmen.

– Vi hade fått bra fäste först med arkadspelen och sedan med sportspelen. Med Sonic fick vi något som inte fanns innan. Sonic var häftig och cool, det var inte bara 8-9-åringar som gillade honom. Det var snabbheten och attityden. Jag personligen älskade Mario ändå, men just då var det verkligen Mario kontra Sonic och Mario upplevdes inte som cool, säger Roger Jönsson, produktchef för SEGA på Brio.

För Brio så blev Sonic möjligheten att växla upp och satsa ännu mer på Mega Drive. Premiären av Sonic backas upp av annonsering i Expressen och Aftonbladet. Alla som köper spelet under första veckan får en t-shirt med Sonic-motiv.
– Vi visste att detta var spelet som skulle vända det till SEGAs fördel, men vi anade inte att intresset skulle vara så stort och så omedelbart. Det stod klart att tröjorna inte skulle räcka till och vi fick snabbt lägga in en extra order, berättar Stefan Lampinen, marknadschef för SEGA i Sverige.

På mässa med Sonic. I förgrunden marknadschefen Stefan Lampinen till vänster och produktchefen Roger Jönsson till höger.

Sonic tar världen med storm och utses till årets spel av amerikanska speltidningen EGM (Electronic Gaming Monthly) och nöjestidningen Entertainment Weekly samt vinner en Golden Joystick för årets bästa spel. I Sverige hyllas Sonic unisont av journalisterna i lyriska recensioner:

Attack 10/10
Jag skulle bli mycket förvånad om inte Sonic slår alla försäljningsrekord.
Det här är en milstolpe i spelhistorien. Har du inte en Mega Drive, kan det vara värt att skaffa ett, om än enbart för Sonics skull.

Svenska Hemdatornytt 100%
Spelet är i sig ett argument att skaffa Megadriven och jag vet att ex US Gold har varit ute efter att få tillverka datorversionen. De har ju rättigheterna till övriga Sega-spel – utom Sonic the Hedgehog. Och jag förstår Sega. Har man ett sådant spel så skall man hålla på det.

Interface var en tidning med mycket attityd och ironi som på många sätt var före sin tid. De uppmärksammar Sonic med en fiktiv intervju på ett uppslag tidigt på året 1992. I typisk Interface-anda är det intervju som inte bör läsas av barn. Ingressen berättar att Sonic häller aceton på skivor av Pontus och Amerikanerna, något som skulle kunna misstas för en gliring till den gamle SEGA-distributören Dennis Bergström där en av säljarna spelade i bandet. Det är dock ett rent sammanträffande och något som antagligen Interfaces redaktion själva kokade ihop.
– Det hände mycket under dom åren, kommer troligen också ihåg det mesta men detta kan jag inte minnas att vi var inblandade i. Sen verkar det som någon hade humor….för svaret var ju lysande! utbrister Roger.

Även kvällstidningarna hakar på trenden. Expressen skriver dagarna innan julafton att det är dags att glömma Turtles och istället spela Sonic. Att få denna typ av exponering är oerhört värdefullt eftersom kvällstidningarna hade oerhört många läsare under 90-talet. Mungiporna gick nog upp på Brio-kontoret innan de checkade ut för julledighet efter denna artikel. Förutom att det var bra uppmärksamhet för Sonic och SEGA så hade Brio nämligen tackat nej till att distribuera Turtles-leksakerna, som sedan kneps av Bergsala istället. De skrattade antagligen hela vägen till banken när ninjapaddorna blev årets mest sålda leksak. Så iallafall en liten tröst att Brio drog det längsta strået och slog Turtles på spelfronten det året.

Sonic hjälper till att få ut fler Mega Drive i Sverige. När 1991 är slut så har Brio sålt närmare 25 000 konsoler. Det leder till ökad spelförsäljningen för samtliga titlar till konsolen. Medan Sonic är ingångstiteln så vill de nyblivna Mega Drive-ägarna givetvis köpa fler spel till sin skinande svarta 16-bitarskonsol. Under sin livstid på svenska marknaden så säljer framgångsrika spel på Mega Drive upp till 15 000 exemplar. Den ilskna blå igelkotten är i en klass för sig. Totalt så säljs närmare 40 000 exemplar av det första Sonic-spelet i Sverige.

Sonic the Hedgehog 2
Sonic the Hedgehog säljer snabbt 1 miljon exemplar enbart i USA. Trots framgången tycker programmeraren Yuji Naka att han inte får ett riktigt erkännande för Sonic och känner sig bunden av japansk företagspolitik. September 1991, fyra månader efter lanseringen av Sonic, så flyttar Naka och designern Hirokazu Yasuhara som också arbetade med det första spelet, tvärs över Stilla havet från Japan till USA. De ansluter sig till SEGA Technical Institute, en nystartad amerikansk studio som SEGA of America byggt upp under ledning av Mark Cerny. Tanken är att SEGA Technical Institute ska främja kreativitet och utvecklarna ska ha frihet i sitt skapande. Dock är det fortfarande ledningen i SEGA of America med Shinobu Toyoda i spetsen som har sista ordet på vad som ska ges ut.

– Vi var redo att sätta igång med ett nytt projekt och frågar marknadsavdelningen på SEGA of America den självklara frågan: ska vi göra ett nytt Sonic? Bisarrt nog så var svaret, och jag skojar inte, att det är för tidigt, berättar Cerny i en intervju med SEGA-16. Istället börjar vi skissa på ett annat spel [Kid Chameleon], men redan två månader senare kommer marknadsavdelningen tillbaka, medger sitt misstag och vill att vi påbörjar ett nytt Sonic direkt. Vi hade då gått miste om två månader av de elva månaderna på utvecklingsschemat.

Resultatet blir framgångsrikt, men vägen dit är inte lätt. Fler personer från ursprungliga Sonic Team omplaceras till SEGA Technical Institute. Medan Yuji Naka är en av få japanska spelutvecklare som talar flytande engelska, så är det väldigt få andra från Sonic Team som ens kan någon engelska alls och språkförbistringarna försvårar arbetet. Arbetet delas upp mellan japanerna och amerikanerna. Cernys jänkare sköter det visuella i banorna samt står för de ringsamlande bonusbanorna i fejkad 3D som kan liknas racing i en tub. Nakas grupp ansvarar främst för design och programmering. Japanerna arbetar enligt en annan filosofi med övertid sent inpå kvällarna och sover några få timmar under skrivborden för att nå perfektion. Eftersom synen skiljer sig på vad som förväntas av en kreatör samt problemet med språket, så väljer man att låta de japanska utvecklarna ta hand om uppföljarna Sonic 3 och Sonic & Knuckles, fast fortsatt på plats i USA.

Efter knappt ett år av mödor lämnar studion Sonic 2 som ett fulländat plattformsmästerverk och skickas till fabriken för tillverkning. Förutom att spelet överträffar sin föregångare visuellt och musikaliskt, så är den största nyheten att man nu kan spela två personer samtidigt. Sonic får sällskap av den tvåsvansade räven Tails. Med sina två svansar kan Tails flyga som en helikopter och hjälpa Sonic i kniviga situationer.

Den 24 november 1992 går till historien som Sonic 2sday, uttalar man det på engelska blir det tuesday, alltså tisdag. SEGA gör en stor sak av att spelet släpps samtidigt i hela världen. Fabrikerna går på helvarv för att skeppa ut tillräckligt många exemplar av Sonic 2. SEGAs prognos är två miljoner exemplar i Nordamerika och total 4,5 miljoner globalt. Resultatet överträffar förväntningarna och SEGA säljer 6 miljoner spel. 1992 tippar vågen över och SEGA fångar upp 55% av marknaden i USA. Från att ha omsatt 813 miljoner dollar 1989 har man med Genesis och Sonic växt till makalösa 3,6 miljarder dollar 1993.

Enbart i Storbritannien som ända sedan Master System var ett starkt SEGA-land så säljs 800 000 exemplar av Sonic 2 första dagen. Det kan jämföras med annan populärkultur som Terminator 2, som på VHS lyckades sälja 250 000 exemplar första dagen. Med en omsättning på 27 miljoner pund första dagen så drar Sonic 2 in mer pengar än Madonnas senaste skiva och den för tillfället mest populära skivan, som var Simply Reds album Stars, som under 58 veckor omsatte 19 miljoner pund.

Sverige är inte sämre, enbart under de fyra första veckorna säljs 15 000 exemplar, vilket vida överträffar alla SEGAs tidigare lanseringar och är vad en riktig framgångstitel säljer över hela sin livstid på konsolen. Brio drar på för fullt med annonser i kvällstidningar, morgontidningar, serietidningar och med tv-reklam på TV3 under två veckor. De snålar inte utan väljer de dyraste reklamtiderna som till exempel vid engelska ligamatcher i fotboll, The Simpsons och Die Hard, genomtänkt för att nå en målgrupp som kan tänkas tilltalas av Sonic. De 35 000 medlemmarna i SEGA Club får hemskickad information om det nya spelet. Som om det inte vore nog genomförs även en kampanj med Hemglass. Aldrig tidigare har man brassat på så mycket vid en spellansering.
– Sonic 2 blir ett av våra trumfkort som understryker Mega Drives styrka med snabbare spel och betydligt större urval, säger Lampinen, som menar att den enorma reklaminsatsen inte bara hjälper att sälja Sonic 2, utan även Mega Drive som konsol.

Spelet hyllas världen över. Electronic Gaming Monthly utser det till ett av årets bästa spel 1992. Även de svenska medierna ger spelet toppbetyg. Tidningen Attack utnämner Sonic 2 till årets plattformsspel. Både Sonic 2 och Zelda: A Link to the Past snuvas dock på titeln årets spel som vanns av flipperspelet Tristan (!), ett spel som antagligen ingen minns idag.

SEGA Force 100%
Det får alla attraktioner på Grönan att likna gunghästen ute på gården.

Svenska Hemdatornytt 100%
Ett obligatorium.

Aftonbladet 5/5
Årets höjdare.

Expressen 4/5
Barnen uppskattade framför allt spelets färgrikedom. Men tyckte Sonic 2 inte är lika kul som det första spelet med igelkotten.

Totalt under sin livstid så säljs 30 000 exemplar av Sonic 2 i Sverige. Konkurrensen börjar dock tätna under 1992. Nintendo får äntligen ut sin hett efterlängtade Super Nintendo som släpps juni 1992. Den säljer i en hög takt tack vare Nintendos starka kännedom efter NES, lojaliteten med Nintendoklubben, och riktigt fenomenala spel som Super Mario World, Zelda: A Link to the Past och vid årets slut Street Fighter 2. Super Nintendo når upp till knappt 60 000 exemplar i Sverige vid årets slut, vilket betyder att Mega Drive med 65 000 exemplar lyckas hålla ledningen tack vare sitt försprång på marknaden. För Brio blir 1992 ett succéår och hela 25% av omsättningen för koncernen kommer från SEGA. Sammantaget leder alla aktiviteter och uppmärksamhet till att strålkastarljuset lyser starkt på tv-spelen som väljs till årets julklapp 1992. Något som gynnar såväl Brio som Bergsala. Konkurrensen mellan SEGA och Nintendo skapar intresse och sporrar till modigare tilltag.

Under 1993 börjar Sonic också användas flitigt i Brios marknadsföring av Mega Drive. Nu blev det mer konceptuellt, istället för att bara sälja ett specifikt spel så man idén om underhållning och la mer resurser på att bygga Sonic och SEGA som varumärken. Det gestaltades genom bland annat citat från Sonic i annonser och butiksmaterial.

– När vi annonserade i tunnelbanan i Stockholm så tryckte vi upp dubbel upplaga av pappskyltarna med Sonic för vi ville att folk skulle stjäla dem och sätta upp dem hemma, säger Lampinen.

Utomhusreklam med Sonic på stortavlor runtom i landet samt i Stockholms tunnelbana.

Tidiga koncept på stortavlorna. Själva texterna ändrades när originalet trycktes.

Varianter på skyltarna som användes i butik.

Och så här kunde det se ut i butik. Ovan syns efter foto från varuhuset B&W 1993 där skyltarna hängde från taket.

När Sonic var etablerad så togs konceptet till nästa steg och användes för att introducera andra spel.

SEGA använder också Sonic som en ambassadör för bolaget. För att framhäva Sonics fart och nå ut till en bred målgrupp så väljer SEGA att sponsra Williams-Renault i Formel 1-säsongen 1993. Sonics handskar och röda skor är målade på bilen och det ser ut som om det är Sonics ben som trycker på pedalerna. Förarna Damon Hill och Alain Prost har Sonics leende på sina hjälmar. Det skapar heta känslor hos konkurrenterna. Varenda gång McLaren vinner ett lopp målar de på sin bil en tecknad svart igelkott med snurriga ögon och ett rött hjulspår över sig. Men skrattar bäst som skrattar sist, Williams-stallet vinner Grand Prix och Prost tar flest poäng av förarna under säsongen. SEGA sponsrar även ett helt lopp, Donington Park i Storbritannien. Förutom Sonic-ballonger, SEGA-skyltar och folk i Sonic-kostymer som spatserar runt så får vinnaren av loppet en Sonic-staty i guld.

Bilder från F1 på Donington Park. Nedre raden i mitten syns Anders Hallberg från Brio på banan med Sonic i bakgrunden. Till höger Stefan Lampinen bredvid bilden.

Hemma i Norden så sponsrar Brio den finska dragracingföraren Anita Mäkelä med SEGA-logotyp och Sonic på hennes bil. Det skapar genast en vänskaplig rivalitet med Tony Dönges vars vrålåk pryds av Nintendo-loggor. Dönges driver leksaksbutiken Toys Leksaker & Hobby i Frölunda när han inte befinner sig i sin dragracer. När de möts i tävlingar hakar media på och det skrivs flitigt om dem i motorsportstidningar. Likt SEGA som kört om Nintendo i spelvärlden, så drar Anita ofta det längsta strået i duellerna och får snabbast tid.
– Det var kul att köra mot Nintendo. Det skapade ett stort intresse bland folk. Vi var dessutom de snabbaste teamen, berättar Anita Mäkelä.

I Japan sponsrar man fotbollslaget JEF United. Det är Sonics snabbhet som associeras med att lagets spelare är nästan lika snabba.

Sonic drar sig åt intresse från hela världen och SEGA är på allas läppar. Popartisten Michael Jackson är på höjden av sin karriär efter album som Bad och Thriller. Det finns en koppling mellan SEGA och Jackson i spelet Moonwalker som baseras på filmen med popstjärnan i huvudrollen. Men det sträcker sig längre än bara en licens och en produkt. Jackson är spelintresserad och det kablas ut att han har arkadmaskiner och massor av spel hemma. Han besöker ofta SEGA för att testa de senaste spelen. Senare börjar han även arbeta med musik till Sonic 3 (som man kan höra i detta P3 Spel-avsnitt), men det erkänns aldrig offentligt eftersom hans karriär börjar dala och kantas av skandaler 1993.

Kanske inte i klass med Michael Jackson, men även SEGA i Sverige lockade popstjärnor. Den då 12-årige Jens Lekman hade cirka 10 år kvar innan han skulle få sitt genomslag som musiker. 1993 var det en annan talang som sken igenom, nämligen ritande. Följande serieteckning om Sonic och Mario publicerades i SEGA Force.

Jonas Lindell som skrev manuset till detta epos är ej släkt med artikelförfattaren Martin Lindell.

Björn Skifs var visst också kompis med Sonic.

Rekord och tävlingar
Sverige hamnar även på kartan kort efter lanseringen av Sonic 2. Den 5 december 1992 blir Daniel Larsson, 14 år gammal, inskriven i Guinness rekordbok. Bedriften? Han spelar Sonic 2 i åtta timmar, enligt reglerna tillåts han ta en paus på fem minuter varje timme. Rekordet sker på Ge-Kås i Ullared inför publik och förbipasserande. Att Daniel är ett proffs som har spel i blodet är inte helt oväntat, hans pappa är nämligen SEGAklubbens Rolf ”Dr. Roffe” Larsson.

– Han fick inte lov att få game over, utan var tvungen att hålla igång hela dagen. Han var duktig, duktigare än vad jag var. Ungdomar är bättre än vi gamla, de har mindre rost på kontakterna. Jag peppade honom och tog över och spelade under hans pauser när han åt eller gick på toa. Så lite delaktig var jag i rekordet, berättar Dr. Roffe skämtsamt.

Fler tävlingar med Sonic 2 blir det när Brio arrangerar något de kallar SEGA Champ 93. Butiker som säljer SEGA håller lokala kval i en junior- och en seniorklass under våren. Kvalet sker i Sonic 2 och det gäller att samla mest poäng på den första banan. De bästa får åka till SM-finalen på Globens hotell i Stockholm den 22 maj. Finalen avgörs dock i Cool Spot och Jungle Strike på Mega Drive samt Final Fight och Jaguar på Mega CD. Sistnämnda är en CD-expansion till Mega Drive som även har premiärvisning i Sverige och släpps i butik några dagar efter finalen. Vinnare i juniorklassen är Mikael Roth, 13 år från Stockholm och bäste senior är Per Lundborg, 15 år från Linköping. De båda får åka till EM i SEGA. Roth vinner EM, medan Lundborg blir trea i seniorklassen efter tävlande från Finland och Spanien.

Undertecknad vann butikstävlingen på Ny Data i Kristianstad (samma butik som jag drygt ett år senare börjar arbeta för), men fick inte tillräckligt bra resultat för att kvalificera sig till själva finalen.

Sidospår med flipper och Mega CD
Sonic blir det mest sålda spelet på Mega Drive i Sverige 1991 och uppföljaren Sonic 2 toppar försäljningslistan 1992. Under 1993 ser det dock annorlunda ut, då släpps nämligen endast mellantiteln Sonic Spinball som är ett form av flipperspel och lämnar inget större avtryck. Inte ens propagandaorganet SEGA Force är positivt och delar ut det ljumma betyget 72%. Under hösten släpps även Sonic CD till expansionen Mega CD. Sonic CD är intressant med banor som kan upplevas i nutid, dåtid och framtid. Det märks dock att det är ett annat team som utvecklat spelet än Yuji Nakas gäng som var upptagna med Sonic 2 och sedan började arbeta på trean. Sonic CD är välgjort men saknar en del funktioner som t.ex. spinattacken och finess i animationer som tvåan hade. Årets mest sålda spel 1993 på Mega Drive är NHL 94 följt av Aladdin baserat på Disneys tecknade film och på tredje plats FIFA. På plats 6 syns fjolårets mest sålda spel Sonic 2 som fortsätter att sälja bra även under 1993.

SEGA Force 72%
Sonic Spinball är bara en parentes i Sonics briljanta karriär, så man kan lika gärna vänta på Sonic 3.

Expressen 3/5
Sonicfanatiker kan ha pengarna på banken tills Sonic 3 dyker upp.

SEGA Force 83%
Sonic CD är ett otroligt stort spel som man måste spela många gånger om man ska se alla levels.

Tredje gången gillt?
För Sonic var sidospåret Sonic Spinball en indikation om att den blå igelkotten sett sina glansdagar. Brio sticker inte under stol med att det vore ännu bättre om Sonic 3 hade hunnit ut till julhandeln. Trean når inte upp till samma hype som föregångaren när det släpps 24 februari 1994.
– När Sonic 3 kom var journalisterna lite skeptiska, du vet hur de är. Sonic 1 var ju outstandning. Sonic 2 var också utomordentligt bra, men Sonic 3 var lite upprepning, även om man försökte hitta på andra saker, så var det inte tillräckligt för att övertyga media om spelets förträfflighet, säger Rolf Larsson.

Överlag är dock betygen höga i Sverige även om Sega Force knorrade lite och inte delade ut maxbetyg.

High Score 5/5
Skaffa genast Sonic 3! Det är inget råd, det är en order. Basta!

SEGA Force 92%
I vilket fall som helst så är detta det bästa plattformsspelet du kan köpa just nu, så tveka inte! Sonic står fortfarande för total action och superkvalla.

Efter Sonic 3 släpps oktober 1994 det udda Sonic & Knuckles som är ett eget spel men även kan kopplas samman med Sonic 2 och Sonic 3 för att ge nytt innehåll i dessa spel. Pendeln hade då börjat svänga tillbaka mer till Nintendos fördel. Donkey Kong Country med förrenderad 3D-grafik till Super Nintendo fick världen att tappa hakan. Donkey Kong hade attityd och tuff musik spetsat med speldesign från mästarna på brittiska Rare. Nintendo hade äntligen något som kändes fräckt och kunde utmana den blå igelkotten. Dessutom hade Brio börjat sätta mer fokus på sportspelen under 93 och 94 med Mats Sundin som ambassadör för NHLPA Hockey 93 och lanseringen av det svenska Elitserien 95 inför julhandeln 94. Detta för att tilltala en äldre målgrupp istället för att enbart stångas med Super Nintendo om de unga spelarnas gunst.

SEGA Force 92% (100% tillsammans med Sonic 2 och 3)
Med Sonic 3 inpluggat i Sonic 3B (Sonic & Knuckles) blir 3:an äntligen hel. Historian blir komplett och Robotnik får på pälsen. Knuckles fattar vem som är den riktiga boven och hjälper Sonic och Tails fram till det mycket påkostade slutet.

Aftonbladet 2,67/5
Mycket likt tidigare spel med igelkotten Sonic.

Sonic som serietidning och tecknad serie
Framgången för Sonic börjar märkas genom att intresset från olika företag som vill använda Sonic för att sälja t-shirts, klistermärken, samlarfigurer och allt möjligt som SEGA tidigare såg att Nintendo hade med Super Mario. Förlaget Semic börjar ge ut serietidningen Sonic the Hedgehog i Sverige. Serietidningen kretsar kring Sonic och Tails samt antagonisten Dr. Robotnik, men innehåller även karaktärer som valrossen Boomer (Rotor Walrus på engelska), robotkaninen Nina (Bunnie Rabbot), prinsessan Sally (princess Sally Acorn) och ökenräven Antoine von Rääv (Antoine D’Collette). Tails behåller samma namn på svenska till skillnad från i Sonic 2 där han kallas för Fracken på svenska i instruktionsboken. Första numret kommer ut våren 1994 och tidningen ges ut varannan månad. Tidningen blir dock kortlivad och sista numret kommer redan drygt ett år senare våren 1995. Kanske det är avtagande intresse för den blå igelkotten som märks med spelen Sonic Spinball, Sonic 3 och Sonic & Knuckles som reflekteras i att serietidningen inte är lönsam?

Trots sin korta livslängd i Sverige är serietidningen ur internationellt perspektiv unik. Den amerikanska förlagan är nämligen den serietidning baserad på ett spel som överlevt längst och är erkänd av Guinness rekordbok. Tidningen gavs ut i 290 nummer från juli 1993 till december 2016.

För att återkoppla till den svenska serietidningen med Sonic så pryds första numrets baksida av en annons från satellitkanalen Filmnet och deras barnkanal K-TV. Filmnet erhåller rättigheterna till den tecknade serien Adventures of Sonic the Hedgehog. Den tecknade serien består av 66 avsnitt över tre säsonger. Filmnet blir senare Canal+, när det franska bolaget med samma namn köper upp dem 1996. Bakom serien står produktionsbolaget DiC Entertainment. Karaktärerna i Adventures of Sonic the Hedgehog känns igen från serietidningen. Bland de svenska rösterna hörs bland annat Johan Hedenberg som Dr. Robotnik och Hans Jonsson som Sonic. K-TV visar även Kapten N och Super Mario Super Show, som Jonsson och Hedenberg också lånar ut sina röster till. Varje avsnitt avslutas med Sonic Sez där Sonic staplar moralkakor. Han uppmanar kidsen att inte skolka, inte röka, inte använda vapen eller begå sexuella övergrepp. I Storbritannien klipper Channel 4 bort detta segment eftersom de anser att det är lite väl grova handlingar som Sonic avråder från, vilket de tycker är olämpligt att exponera barn för.

Parallellt gör även DiC Entertainment den lite mörkare tecknade serien Sonic the Hedgehog. Serien har en mer komplex handling under sina två säsonger med 26 avsnitt. Samma personer som gör de svenska rösterna i Adventures of Sonic the Hedgehog gör även rösterna till Sonic the Hedgehog. Serien visas på TV3. Då annonsen från Filmnet har pratbubblan ”K-TV är ensamma om att få visa mej på TV.” lär säkerligen en och annan chef på Filmnet känt sig snuvade på exklusiviteten när TV3 rullade ytterligare en tecknad serie med Sonic från samma produktionsbolag som Filmnet köpt in sin Sonic-serie ifrån!

Sonic på senare dar
Sonic the Hedgehog blev en omedelbar kommersiell succé och förändrade spelvärlden för evigt när det släpptes 1991. Efter den tidiga succén på Mega Drive pekade det neråt under många år och serien hade svårt att klara övergången till 3D. Även om SEGA lyckades haussa upp Sonic Adventure till Dreamcast så fick spelet långt från samma genomslag som Super Mario 64 på Nintendo 64 haft några år tidigare. SEGA upphörde med konsoltillverkning efter några fåtal år på marknaden med Dreamcast. Den efterföljande tiden släpptes många tvivelaktiga titlar med den blå igelkotten på de tidigare konkurrenternas plattformar som PlayStation, Xbox och Wii. Att Sonic trots det varit fortsatt populär bekräftades 2008 i samband med London Games Festival där en undersökning om vilken spelkaraktär som är populärast genomfördes. Sonic vann med 24 procent framför Mario på andra plats och Lara Croft på tredje plats. Och med åren har de klassiska spelen i serien fortsatt att sälja när de blivit tillgängliga på nya plattformar. Samtidigt har Sonic också nått en ny målgrupp genom mobilspel som Sonic Dash och Sonic Jump. Även de tidigare konkurrenterna grävde ner stridsyxan och förenades under OS-flaggan med spelserien Mario & Sonic at the Olympic Games som blev en stor framgång och ständigt kommer ut i nya delar med varje OS. Inte nog med det så har SEGA även börjat hitta tillbaka och komma ut med nya spel som lever upp till de gamla spelens arv vilket Sonic Mania som utkom 2017 är ett exempel på.

2014 passerade försäljningen över 140 miljoner spel i serien och i sin årsrapport 2018 skriver SEGA att Sonic-serien överstigit 800 miljoner exemplar när både sålda spel och nedladdningar räknas samman.

Brio slutade sälja SEGA när företaget upphörde med egna konsoler och då hamnade agenturen för SEGA i Norden så småningom hos PAN Vision. De är en nordisk distributör som växt fram genom flera sammanslagningar och uppköp av tidigare förlag, distributörer och studios som Vision Park, Wendros, PAN Interactive, Toptronics och IQ Media för att nämna några. Under den varsamma hanteringen av Wai Kei Fung, affärsområdeschef för SEGA hos PAN Vision, vårdades Sonic i bästa mån med höga ambitioner trots att spelen inte alltid håller hög standard. Det gjordes en del lokala aktiviteter som t.ex. samarbete med Svenska olympiska kommittén kring Mario & Sonic.

Wai Kei Fung och Sonic på PAN Visions branschmässa Playground år 2010.

På spelmässan Gamex i Stockholm 2010 anordnades en tävling där besökarna iklädda Sonic-mössor jagade runt efter ringar. Första pris i tävlingen var en Xbox 360 med Kinect, sistnämnda eftersom det aktuella spelet i fråga var Sonic Freeriders som hade stöd för Microsofts kamera som registrerade spelarens viftande istället för att använda kontrollen. Så här i efterhand är det nog de ikoniska mössorna som delades ut på Gamex som är kvar i minnet snarare än Kinect och Freeriders. Det är andra fotot nedan är från Gamex 2011 där Sonic showar och tar micken från ett karaokespel som visades upp i PAN Visions monter.

Vid 20-årsjubileumet 2011 tillverkade First 4 Figures exklusiva samlarstatyer åt SEGA som kan ses nedan. Endast 1000 stycken skeppades och färre än tio stycken tilldelades till Norden. Några av dem användes som tävlingspriser i Kalle Anka & c:o. Två stycken sparades för framtida ändamål och var nära på att slängas när PAN Vision skulle flytta kontor och flera tidigare anställda som Wai Kei Fung inte längre jobbade kvar. Men undertecknad blev kontaktad för att bevara dem som kuriosa för omvärlden. Den ena finns hos mig, den andra hamnade hos en SEGA-samlare.

Efter att SEGA överlämnat distributionen från PAN Vision till Koch Media 2014 så gick också marknaden in i en fas där digital distribution och mobilspel fick ökad betydelse vilket lett till mer globala aktiviteter. Sonic är fortsatt i hetluften och ständigt stridbar som senast med liveaction-filmen där designen kritiserades så mycket att regissören backade och lovar att Sonic görs om.

Scannat material från SEGA Force är hämtat från Ramis.se och High Score från DMZarkivet.se. Fotografier på butiksskyltar av Thomas ”Sol” Sunhede. De scannade kvällstidningsklippen kommer från Carl Michael Sahlberg på SNDB.se. Konceptbilder är ihopsamlade av Sonicretro.org. Övriga fotografier från bl.a. Stefan Lampinen, Roger Jönsson och artikelförfattarens egna arkiv.

Historien om SEGA: Hur en blå igelkott och hockeyspel tog Sverige med storm
Vill du läsa mer om hur SEGA tog sig till Sverige och den stora succén med Mega Drive? Intervjuer med personerna bakom som Stefan Lampinen (marknadsansvarig Brio), Roger Jönsson (produktchef Brio), Anders Hallberg (områdeschef Brio), Kenneth Klingborg (SEGA-ansvarig hos Dennis Bergström), Peter Levin (ledde uthyrningen av SEGA), Dr. Roffe (SEGA-klubben), utvecklarna bakom Elitserien m.fl. Boken finns att köpa hos Spel & Sånt.

 

Gillar du SEGA? Kolla in det svenska forumet där entusiaster delar med sig av sina samlingar och diskuterar SEGA.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.