Svenska mästerskap i Game & Watch

Nintendos portabla spel Game & Watch blev snabbt en fluga i Sverige när de lanserades oktober 1981. Ganska kort därefter började det ske tävlingar på spelen. Under åren 1982-1983 då Game & Watch var som störst arrangerades det SM och flertalet tävlingar med Kalle Anka.

Game & Watch är tacksamt att tävla i då spelen har poängräknare och en stegrande svårighetsgrad. Än mer skrytfaktor blev det om poängen togs i spelläge B som bjuder på mer motstånd och högre svårighetsgrad än läge A.

Det skedde ett SM i liten skala våren 1982. En annons från varuhuset PUB i dagstidningen DN från mars 1982 vittnade om att de höll SM-kval mellan 1-13 mars. Försöken till SM-kval skulle vara föranmälda. Vilket spel som SM skedde i förtäljer ej annonsen, kanske Octopus som användes som illustration i annonsen?

Lagom till att dubbelspelen Donkey Kong och Oil Panic blev aktuella för Sverige så arrangerades en tävling i Kalle Anka & c:o. På omslaget användes termen ”elektronspel” medan inuti i tidningen benämndes de även som ”mikrodatorspel”, ett uttryck som Bergsala själva brukade i sin marknadsföring. Denna gång handlade det dock ej om att stila med sin fingerfärdighet som power player utan snarare den konstnärliga sidan då tävlingen gick ut på att rita en robot. Men onekligen en viktig markering hur populärt Game & Watch hade blivit då Kalle Anka utan tvekan var den största serietidningen med över 200 000 i upplaga. Dessutom ska vi återkomma till Kalle Anka lite senare.

Först ska vi dock fortsätta på spåret med dubbelspelen som det tävlades om i Kalle Anka. Dessa blir nämligen en dundersuccé och säljer över 100 000 exemplar under december 1982. Totalt såldes 180 000 exemplar, så det innebar att merparten av de blippande julklapparna som låg under granen det året var de ihopfällbara dubbelspelen Donkey Kong och Oil Panic.

Donkey Kong hade blivit en hit i arkadhallarna så kännedomen kring spelet var högt. Det släpptes i varianter till Colecovision och hemdatorerna. Som om det inte vore nog så skapades det illa kvickt en uppsjö mer eller mindre undermåliga kopior med namn som Crazy Kong och Dinkey Kong. Dessa släpptes till såväl de hemdatormodeller som inte begåvats med den populära apan som de modeller som redan hade originalet men där lycksökare hoppades slå mynt på originalets framgång. Det låga priset på Game & Watch i jämförelse med att köpa en hemdator eller tv-spel i början av 80-talet ledde till att Donkey Kong blev en given hit i portabelt format.

Intresset för tävlingar i kombination med Donkey Kongs popularitet ledde till att Bergsala planerade ett storslaget mästerskap i just Donkey Kong där första priset är en resa till Nintendos hemland Japan. Owe Bergsten på Bergsala förkunnade det i en intervju med tidningen Lektyr nr. 39/1982.

Tävlingen marknadsfördes även i reklampapper där de nya dubbelspelen presenterades. Dessa delades ut i butik och kvalen genomfördes också i butiker runtom i landet. Inför tävlingen florerade ett inofficiellt rekord på 24 592 poäng av en okänd kille som spelat fem timmar i streck. Något som med stor sannolikhet var helt påhittat. I skrivande stund är det verifierade världsrekordet enligt Twin Galaxies nämligen 2054 poäng.

En Donkey Kong-nyckelring delades ut vid lokalkvalen, senare har denna även sålts separat och delats ut gratis i olika sammanhang eller med på köpet av en Game & Watch. Distriktsfinalerna skedde på 15 orter där tröstpriset bestod av ett litet luffarschack och en pin. Vinnaren i finalen fick följa med Bergsala på en av deras resor till Japan, något som var väldigt exotiskt på sin tid.

Tyvärr finns inte mycket arkiverat eller bevarat, så vart finalen ägde rum och vem som vann har glömts bort med tiden. Om någon vet eller har mer information så får ni gärna höra av er i kommentarerna. En sak som är säker dock är att tävlingarna ställde till det. När tiden för distriktsfinalen på Åhléns City i Stockholm delgavs så ledde det till diskussioner om skolk för tävlingssugna barn och ungdomar. Vi måste åtminstone ge beröm till Expressen för fotot i artikeln som visade spelande tjejer som redan då markerade att spel är något som kan njutas av alla oavsett ålder eller kön.

Nästa stora mästerskap ägde rum i Kalle Anka & c:o maj 1983. Denna gång var det en poängtävling som skedde på dubbelspelet Mickey & Donald. Spelet går ut på att släcka bränder i ett flervåningshus. Kalle står högst upp på byggnaden med vattenslangen som ska riktas mot brinnande fönster som måste släckas innan de når ända upp till toppen. Musses uppgift är att skydda vattenslangen från att läcka om en stor dos vatten är på väg upp till Kalle samt lappa igen slangen när den börjar läcka.

Tävlingen skedde i läge B där så mycket poäng som möjligt skulle samlas ihop under 10 minuter. Minsta poäng för deltagande var 200. För att vara med i tävlingen klipptes en talong ut från tidningen som fylldes i med sanningsenligt poäng och sedan skickades in med posten. De tio bästa bjöds in till en final på Liseberg 10 september 1983. Där tävlade de om förstapriset som var inget mindre än en resa för två personer till Disney World i Florida, USA. Det var gott om tröstpriser, 24 stycken Game & Watch dubbelspel, 75 stycken Game & Watch sweatshirts och 100 stycken Kalle Anka jubel t-shirts. Idag lär sweatshirten vara mångdubbelt mer värd än ett dubbelspel, då all tidig merchandise eller material förknippad med Bergsala är eftertraktat bland samlare. Någon som har sett eller har en sådan sweatshirt? Vem vann hela tävlingen? Kanske det stod i någon Kalle Anka & c:o senare på året.

Numret med tävlingen pryddes med ett dramatiskt omslag inspirerat av Game & Watch-spelet. Det var tecknaren Bo Michanek som illustrerade omslaget. För den som vill veta mer om själva omslaget så gjorde Jimmy Wilhelmsson och Adam Evertsson ett uppslag om det i sin bok Serietidningsreklam där de intervjuade tecknaren. Michanek har även en omfattande sida på Seriewikin för den som vill fördjupa sig ännu mer.

Annonsen för PUB samt tidningsartikeln om skolk är inscannad av Carl Michael ”Lirod” Sahlberg, administratör på forumet Svenska Nintendodatabasen (SNDB) som verkar för historiskt bevarande och dokumenterande av Nintendokulturen i Sverige och resten av Norden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.